Alles over rapé; het plant medicijn uit de amazone
26 november 2022 

Alles over rapé; het plant medicijn uit de amazone

Dit is het meest complete blog over rapé, het plant medicijn uit de Amazone. Wat is het? Hoe wordt het gemaakt? Wat doet het? Alle feiten en fabels op een rij, plus mijn eigen ervaringen, rechtstreeks uit de bron van dit medicijn: De jungle van Brazilië.

Rapé is een medicijn uit de Amazone in de vorm van een poeder, bestaande uit een as van planten en tabak. Het as wordt via de neus ingeblazen en zorgt voor een helende ervaring op fysiek, mentaal, emotioneel of spiritueel niveau. Van oudsher gebruiken inheemse stammen het as van verschillende planten en bomen gecombineerd met tabak. In Brazilië spreekt met de R niet uit en zegt men 'Hapé'. In Nederland spreken we de 'R' wel uit, waardoor de meesten het beestje bij de naam noemen 'Rapé'.

De meest rapé's bestaan uit een boomsoort (meestal Tsunu of Cumaru) of plantensoort en tabak. Het hout van de boom wordt gehakt en schoongemaakt van zand. In de meest puristische vorm, steek je het vuur aan, enkel met het hout wat je wilt gebruiken als ingrediënt. Als je ander hout gebruikt om het vuur aan te maken, komt dit uiteraard ook in het medicijn. Niet ieder hout is daar geschikt voor, maar toch heb ik verschillende sjamanen dit zien doen. Toch krijg je ook dit as in je systeem, dus vanuit een 'medicinaal' oogpunt is dit toch belangrijk. Het hout verbrand, maar er blijven veel werkzame stoffen en mineralen achter in het as. Zodra het as wit gekleurd is en totaal verbrand is, schept men dit uit het vuur. Het as wordt verzameld in een holle boomstam, waar met een grote stamper het as nog fijner wordt gestampt. Later wordt dit door een fijne stof, een kaasdoek-achtige doek, gezeefd. Hierdoor vallen alleen de fijnste deeltjes in de bak. Dit proces wordt meerdere keren herhaald.

De tabak komt vaak in rollen van één meter gepelde bladeren. Als de rol buigbaar is, dan is deze vers. Als je de rol buigt en hij knapt, dan is het niet vers. Idealiter wil je verse bladeren voor je rapé. Het voorbereiden van de tabak is een precies werkje. Één voor een pelt men de de blaadjes van elkaar en verwijderd de steel en harde nerfjes van het blad. De bladeren worden gedroogd in een stalen bak boven het vuur. Totdat ze zo droog zijn dat ze kraken wanneer je ze vastpakt. De bladeren mogen niet verbranden, dus worden ze continue omgedraaid. Deze gedroogde bladeren worden vervolgens fijngestampt en gezeefd. Ook hier herhalen het stampen en zeven zich een aantal keer. Zodra de tabak en as fijn genoeg zijn, worden deze bij elkaar gemengd.

Dit werk kan uren en dagen duren. Er wordt gebeden en gezongen voor het medicijn, wat met de grootste aandacht gemaakt wordt.

Bovenstaande is de basis van de meeste rapé soorten. Er zijn recepten die afwijken van bovenstaande of hun eigen uniek ingrediënten hebben. Zo kunnen er bijvoorbeeld andere planten zoals munt of cannabis toegevoegd worden.

Wat zijn de verschillende soorten rapé?

Geen enkele rapé is hetzelfde, er bestaan tientallen soorten. De meest voorkomende namen zijn de 'Tsunu' soort, welke veelal gebruikt wordt door de Yawanawa. Een andere veelgebruikte is de 'Cumaru', afkomstig van de Huni Kuin. De reden dat iedere stam zijn eigen 'snuff' heeft, heeft onder andere te maken met de woonomgeving. De Tsunu boom is volgens de oude verhalen het originele ingrediënt, dit is een boom die groeit in het huidige Yawanawa gebied te Acre, Brazilië. Voor de kolonisatie maakte ook de Huni Kuin gebruik van deze boom, waarvan de uiteindelijke rapé bekend staat om haar fijne as en scherpe geur. Tijdens de kolonisatie hebben de Portugezen voor iedere stam vaste gebieden aangewezen. Normaliter verbleven zij drie jaar op één plek, om vervolgens verder te trekken. Nu zijn ze al tientallen jaren gebonden aan één gebied. Dit heeft ervoor gezorgd dat de Huni Kuin geen directe toegang meer heeft tot de Tsunu. Zij zijn daarom overgeschakeld op de Cumaru.

De ingrediënten, bereidings- en gebruikswijze verschillen per stam en zelfs per sjamaan. In de vele keren dat ik daar was heb ik verschillende rapé's gezien, geproefd en gemaakt. Wist je dat er zelfs rapé gemaakt wordt van pure cannabis? Deze ziet er groen uit, is niet scherp en heeft een verdovende werking door de cannabinoïden. Ook de restanten bij het maken van ayahuasca, kan ingezet worden voor rapé. De Caapi liaan en de Chacruna bladeren worden dan na het koken gedroogd, verbrand en gemixt met tabak. Er bestaat zelfs een variant gemaakt van Kambo, waarbij het gif van de kikker wordt gedroogd en verpulverd. De Matsés tribe (Brazilië & Peru) staat ook bekend om haar groene tabak, gecombineerd met cacao. Die laatste kan bestaan uit de cacaoplant zelf, familie daarvan of de bonen. Dit medicijn is door de cacao veel minder scherp en zachter qua werking, een echte hartopener.

Zoals je leest; er zijn veel mogelijkheden. Ieder ritueel of specifieke moment van heling kan vragen om haar eigen soort rapé.


Wat gebeurd er in mijn lichaam als ik de rapé ontvang?

Het as bestaat uit mineralen, nicotine en andere werkzame stoffen. Zodra dit fijne poeder in de de neus komt, wordt dit vrijwel direct opgenomen in de bloedbaan.Het as zal de  neusslijmvliezen irriteren, waardoor je direct slijm aanmaakt en zal tranen. Dit is volledig normaal, het lichaam zorgt ervoor dat viezigheid, zoals stof (as) dat in je luchtpijp komt, wordt afgevoerd. Vrijwel direct komt een cocktail van stofjes vrij zoals dopamine, adrenaline en andere stoffen. Ook kan er een (directe) fysiologische reactie optreden, zoals zweten, overgeven, tranen, trillen en verhoogde hartslag. Het overgeven is niet slecht, dat is de kenmerkende reinigende werking van dit medicijn. Deelnemers ervaren vaak dat ze met het overgeven oude emoties loslaten, stress uit hun systeem verwijderen of ballast loslaten die hun niet meer dient.

Zodra je het medicijn hebt ontvangen, neem je rustig de tijd om ademhaling te herpakken. Na een minuut of twee kan je je neus snuiten. Het is aan te raden om de rapé niet in de slikken, omdat de tabak je maag kan irriteren. Je spuugt dit vaak uit in een emmer of bakje.

De lichamelijke reactie wordt minder, naarmate je het vaker gebruikt hebt. Je went aan de prikkel en hoe het medicijn werkt. Dit staat los van de intensiteit en werkzaamheid van de stof. Er treed in dat opzicht geen gewenning op. Je hebt niet meer nodig hebt om iets te ervaren. Wees voorzicht met een soort rapé die je niet eerder gehad hebt. Zelfs ik, als ervaren gebruiker, ben voorzichtig als ik nieuwe rapé's aangeboden krijg. Mijn lichaam kan heftig reageren op een andere formule. Geen enkele rapé is hetzelfde en je moet het nooit onderschatten.

Wat gebeurd er energetisch vlak?

Dit is een pseudowetenschappelijk vraagstuk. Internet staat vol met allerlei beweringen over wat dit medicijn doet.Veel van deze beweringen komen uit verschillende tradities, wat niet voldoende onderbouwing is voor de moderne wetenschap. Dat de moderne wetenschap weer te weinig oog heeft voor het onbekende, beaam ik ook. Hieronder een aantal zaken die men vaak benoemt.

Het wordt vaak beschreven als medicijn om te 'gronden'. Dat  kan je op meerdere manieren interpreteren.  Het medicijn is letterlijk gemaakt van de aarde, as van planten. Waar Ayahuasca je naar naar 'hogere sferen' brengt, kan Rapé ervoor zorgen dat je weer wat meer op aarde terugkomt. In je lichaam, uit je hoofd. Ook daar staat het bekend om, dat het gedachten kan stoppen. Veel mensen gebruiken het om dieper te mediteren. Het gevaar bestaat natuurlijk dat je dit straks niet meer kan zonder en dat het vanuit daar een gewoonte wordt. De geestelijke en fysieke verslaving is mogelijk bij rapé.

Het medicijn zou gebruikt worden voor het schoonmaken van ons energiesysteem, het reinigen van de chakra's. Die laatste term heeft niet iedereen wat mee, maar rapé helpt zeker bij het opruimen van blokkades. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat rapé je letterlijk datgene kan laten overgeven wat dwars zit. Ook tijdens ayahausca ceremonies, als er een moeilijk stuk wordt aangetikt of je komt ergens niet uit, dan kan rapé helpen om dat proces te versnellen of te stoppen. Meestal door flink over te geven.

Het medicijn zou ook gebruikt worden om je te ‘zuiveren’ van dat wat er dwarszit tijdens een Ayahuasca ceremonie. Mijn mentor in de jungle leerde mij om rapé te gebruiken tijdens ceremonies, wanneer ik mij moe of ziek voel. Want negen van de tien keer heeft het ermee te maken dat ik, als helper, energie van anderen oppik in dit werk. Daarin heeft het dus een 'zuiverende' functie.

Het kan ingezet worden tegen verkoudheid en keelproblemen.

Andere veel beschreven voordelen zijn: Vastzittende emoties en negativiteit loslaten en connectie maken met moeder natuur. Zodra je rapé gebruikt, maak je gebruik van een plant medicijn en dat heeft ook haar eigen bewustzijn. Het medicijn wordt ook vaak ingezet als raadgever bij het initiëren van een gebed.

Een stamhoofd vertelde mij ooit dat rapé ook bijdraagt in het herkalibreren van je cellen. Dit laatste is natuurlijk moeilijk te meten of vast te stellen wat dit nou precies betekent. Zij die het medicijn geprobeerd hebben, ervaren vaak dat het medicijn als een soort bodyscan door hun lichaam gaat.

1. Zorg voor de juiste intentie

Zoals met ieder plant medicijn is het van belang dat je een heldere intentie hebt. Wat is het dat je wilt van het medicijn? Waar wil je hulp of inzicht bij? Zodra je hiermee aan de slag gaat, is de ceremonie begonnen. Je dwingt jezelf om kritisch naar jezelf en je leven te kijken. Dit geeft helderheid waar je hulp bij wilt ontvangen. Onderschat een plant medicijn nooit en doe het nooit 'zomaar even'. Ook niet als je vroeger veel andere drugs hebt gebruikt. Dit is niet met elkaar te vergelijken.

2. Wat moet ik eten voor een rapé ceremonie?

Het is verstanding om een lichte maaltijd te eten voor je een rapé ceremonie doet. Het advies om niet te eten, zodat je minder moet overgeven is een westers advies. Het medicijn heeft de functie om je te laten overgeven. Om uit je lichaam te halen, wat daar volgens dit plant medicijn bewustzijn niet hoort.

Gratis tip: Als je niet wilt overgeven, moet je geen rapé doen.

In de jungle leerde men mij dat het juist belangrijk is om te eten. Als er iets 'slechts' of 'negatiefs' in je lichaam zit, dan moet je lichaam wel de mogelijkheid hebben om het eruit te gooien. Dat is moeilijker als je nuchter bent. Naarmate je dit vaker gedaan hebt, weet je hoe jouw lichaam werkt. Ikzelf houd geen rekening meer met eten.

Richtlijnen die handig zijn:

  • Zorg dat je 2 uur van tevoren een lichte maaltijd eet.
  • Probeer weinig tot geen cafeïne / suikers te drinken op de dag van de ceremonie.
  • Water en thee is geen probleem.
  • Richtlijnen voor Ayahuasca zijn anders en zijn niet van toepassing op rapé.
  • Zorg dat je (de dagen) na de ceremonie veel water drinkt en goed biologisch eet.

3. Geef jezelf de rust en ruimte

De ervaring leert dat mensen nog wel eens direct in hun auto stappen om deel te nemen aan een rapé ceremonie.  De beste voorbereiding vind je in rust. Probeer op de dag zelf en de dag erna niet teveel te plannen. Het is fijn om zonder stress naar dit medicijn toe te werken.

Rapé is een as dat je op twee manieren kan innemen. De eerste manier is onorthodox en minder bekend. Stammen zoals de Nukini tribe (Brazilië), doen dit via de mond. Men trekt de onderlip naar voren en legt het poeder aan de binnenkant van de onderlip. Via de wangslijmvliezen wordt de rapé dan opgenomen. Deze kunnen over het algemeen meer opnemen dan onze neusslijmvliezen, de werking lijkt dan ook sterker. Ook is dit een geschikte manier om rapé te ervaren, wanneer je neusslijmvliezen overgevoelig of geïrriteerd zijn. Je hebt dan wel de vieze smaak in je mond, daarom is dit in mijn persoonlijke mening geen aanrader.

De tweede en meest voorkomende manier is blazen. Via een blaaspijp wordt het as in de neus geblazen. Dit kan op twee manieren: Iemand anders kan met een 'Tepi', een wat langere blaaspijn, het as in je neus blazen, of je kan het met een zelf applicator, een zogenaamde 'Kuripe', bij jezelf doen.

Video: Rapé via een tepi


Dit kan middels het zogenaamde Kuripe. Dit pijpje in de vorm van een V, is bedoelt om het bij jezelf te kunnen toedienen. Meestal is dit gemaakt van hout, bamboe of bot. Je brengt het korte eind van het pijpje aan je mond en het lange eind gaat in je neus. Het voordeel hier is dat wanneer je uitblaast, je ook niet kan inademen. De methode is zeer geschikt als er geen partner aanwezig is of wanneer je niet wilt dat iemand anders inblaast. Zelf blazen is in mijn ervaring minder intens dan ontvangen van iemand anders.

Het is belangrijk dat je jouw adem op slot zet. Denk aan wanneer je een duik neemt in het zwembad. Geen adem in, geen adem uit. Je neemt een teug adem, brengt het pijpje aan je neus en sluit je ogen. Als de rapé wordt ingeblazen, ontvang je dit. Zodra dit voorbij is, kan je uitblazen via de mond. De rapé (afhankelijk van de soort) kan een prikkel / branderig gevoel geven aan je neus. Je slijmvliezen en traanbuizen raken vrijwel direct geïrriteerd door het as, waardoor snot, slijm en tranen vrijkomen. Dit is volkomen normaal. De fysieke reactie kan heftig zijn, maar ook totaal niet. Probeer in je eigen tempo je ademhaling te controleren en geef je over aan het medicijn.

Geen enkele keer is hetzelfde. Soms hoor ik mensen zeggen 'Rapé? Dat doe ik nooit meer, want ik moest zo ontzettend overgeven.' Dat wil niks zeggen voor de volgende keer. Iedere keer is het moment, jouw energie en de werking van het medicijn anders.

Onverantwoord gebruik is altijd met een risico. Er is altijd een groot verschil tussen misbruik en gebruik. Zorg dat je dit met je volle verstand doet. Van rapé zal je niet doodgaan, al kan het soms wel even zo voelen. Wel kan je dagen of wekenlang last hebben van gevolgen bij verkeerd gebruik. Alcohol en drugs zijn een gevaarlijke combinatie met rapé. Ook kunnen bepaalde ziektebeelden en medicijnen complicaties geven. Lees hiervoor onderstaande lijst.

Indien je zwanger bent, is rapé sowieso af te raden. Dit omdat er nicotine in de bloedbaan komt, wat uiteindelijk ook de baby zal bereiken. Een stamhoofd van de Huni Kuin vertelde dat de Huni Kuin vrouwen het niet doen tijdens de zwangerschap en borstvoeding. Ook kinderen binnen de stam doen dit pas vanaf 'latere' leeftijd. Anderzijds heb ik van de Yawanawa vernomen dat zij het wel doen.

Met de filosofie 'In de jungle doen ze het ook, dus hier kan het dan ook', ben ik altijd voorzichtig mee. Wij leven niet de jungle, hebben een totaal ander leven en het is heel lastig om te begrijpen wat men daar doet en waarom. Gebruik je gezonde verstand.

Dit zijn redenen om het niet te gebruiken:

  • zwangerschap
  • hoge/lage bloeddruk
  • hartklachten
  • schildklieraandoeningen
  • nierziektes
  • depressie
  • nervositeit
  • lichamelijk en/of geestelijke klachten,
  • gebruik van MAO remmers
  • Overige medicijnen.

    Het gebruik van rapé in combinatie met alcohol of andere hard-drugs is ten strengste verboden. Rapé 'zuivert' het lichaam en je kan bij deze combinatie doodziek worden, ook als één van deze middelen nog in je bloed stroomt van de dag ervoor. Neem geen risico en behandel deze medicijnen met respect.

Ben je geestelijk of mentaal instabiel,  dan moet je dit niet doen. Plant medicijnen worden vaak gezien als de ontsnapping, de magische pil van datgene waar we uit of vanaf willen. Daar ben ik mede schuldig aan door de verhalen in mijn boek ‘Op zoek naar antwoorden’ en de podcasts die ik hierover heb opgenomen, waarin ik de helende ervaringen van het medicijn beschrijf. Toch zijn mijn verhalen en inzichten geen garantie voor jouw ervaring. Laat je niks aanpraten, alleen jij kan het beslissen voor jezelf. Ga bij twijfel in gesprek met je facilitator.

Het is mijn mening dat je emotioneel en stabiel op een goede plek moet zitten. Uiteraard kunnen plant medicijnen helpen bij zaken als liefdesverdriet, stress, rouw en niet lekker in je vel zitten. Maar om nou de oplossing hier te zoeken? In mijn optiek en visie als spreker in persoonlijk leiderschap, is het de bedoeling dat je jezelf leert aankijken, jezelf leert kennen en eigenaarschap leert nemen over je gedachten, gevoelens en handelingen. Plant medicijnen kunnen je daarbij ondersteunen, maar mogen nooit het middel worden. Een ceremonie is 5% van het werk, de overige 95% is in je dagelijkse leven.

Jazeker, rapé heeft een nicotine gehalte dat erg hoog is. Ikzelf heb dit ooit door laten meten in een laboratorium en hieruit kwam dat er 30-40% nicotine in zat. Een ceremonie of een paar keer rapé doen, zal niet direct tot een verslaving leiden. Ga je dit dagelijks doen, bijvoorbeeld thuis, dan kan deze ceremoniële gewoonte omslaan in een onderhuidse verslaving. Zeker in het spirituele & ceremoniële landschap zie je mensen continue met hun rapé pijpje zitten. Voor focus, om te connecten met het medicijn, voor het cleansen van hun chakra's of voor helderheid. Allemaal legitieme redenen, maar in de onderlaag kan je gewoon verslaafd raken aan nicotine. Uiteindelijk kan het net zoals roken, alcohol of sociale media worden: Een verdoving of ontsnapping.

Alles kan, maar niet alles is verstandig. Ayahuasca en rapé kunnen prima samen gebruikt worden. Deze komen immers uit dezelfde bron. Wat ik nu in Nederland en daarbuiten aanschouw, is dat er de trend ontstaat om allerlei zaken door elkaar te gebruiken. Organisatoren hebben daar prachtig (zelfbedachte) ideeën en concepten over. Ikzelf bekijk dit vanuit een puristische perspectief. De aarde heeft op basis van onze continenten en klimaten bepaalde medicijnen gecreëerd. Van nature is het niet de bedoeling geweest dat deze samen gecombineerd worden. Je leefde vroeger in een gebied waar je bekend was met de planten en kruiden. In Colombia groeien cocabladeren, Peru staat bekend om haar Ayahuasca, Mexico om haar Peyote, Europa om haar paddenstoelen en Afrika om haar Iboga. Ofwel, de natuur bepaalde grotendeels wat er toch je beschikking was, om daar een relatie mee te ontwikkelen en te verdiepen. Ook heeft iedere traditie haar eigen manieren van werken met bijvoorbeeld tabak. In Noord-Amerika rookte men tabak, in Colombia snuift men tabak geweekt in water, Brazilië staat bekend om haar rapé en Peru om haar Mapacho sigaretten. Dit is de essentie van sjamanisme, waar men leert werken met de planten en kruiden op hun eigen manier. Dat vraag om jarenlange verdieping, niet enkel een vluchtige kennismaking.

Ook in Nederland worden plant medicijnen gemengd tijdens ceremonies. Vaak omdat het aanwezig is en men denkt dat het geen kwaad kan. Soms is dat zo, soms ook niet. Nu zie ik weekenden ontstaan waar men opent met Bufo Alvarius (5-MeO-DMT), in de avond ayahuasca drinkt, gevolgd door rapé, om de volgende dag nog wat cactus te eten en af te ronden met Kambo. Lekker effectief, lekker Hollands. Alles in één.

Ikzelf ben van mening dat dit soort combinaties voor veel mensen veel te heftig kunnen zijn. Het onzichtbare energiesysteem krijgt een ‘opdonder/reset/schok’ door al deze medicijnen. Mensen die zichzelf mentaal niet helder hebben of emotioneel in de war zijn, kunnen hier simpelweg nog verwarder door raken. Dat laatste is dan ook een zorgwekkend fenomeen in deze scène. Onwetende deelnemers stappen een 'voorzichtig samengesteld' programma in, terwijl ze geen idee hebben wat het nou eigenlijk inhoud. ‘Plant x is goed om je hart te openen en plant x helpt je bij manifesteren.’ Dit zijn de beloftes waarmee de ceremonies volstromen. In mijn ogen vraagt het gebruik van plant medicijnen de minimale hoeveelheid en integer gebruik. Een connectie met een medicijn opbouwen kan jaren duren.

Geen enkele rapé ceremonie is hetzelfde. Als je het vaker doet, treedt er gewenning op aan het effect. Dat wil enkel zeggen, dat je went aan het effect van de rapé.
Je kan heel ziek worden van rapé. Misselijkheid kan gepaard gaan met overgeven. Soms verdwijnt de misselijkheid na het overgeven, soms ook niet. Het medicijn kan zich op vele manieren uiten. De ene keer kan je het ervaren alsof er een asbak in je neus wordt geblazen, de andere keer alsof je bloemetjes ziet. Een energie-boost, euforie, lichtheid, helderheid, verdriet, het kunnen allemaal reacties zijn op het medicijn.

Lichamelijke effecten kunnen zijn: Verhoogde hartslag, zweten, overgeven, misselijkheid, trillen van lichaamsdelen, een suis in de oren, hoofdpijn, extreme moeheid.

Deze zijn maar tijdelijk en horen bij het proces. Dit kan vijf minuten duren maar ook uren. Wees dan ook voorzichtig met 'even' een rapé te nemen. Als dit verkeerd valt, dan ben je er wel even zoet mee. Toch vervelend als je over een uur moet solliciteren, presenteren of naar je schoonmoeder moet. 😉

Tijdens een ceremonie wordt gebruik gemaakt van rapé. Hier ontvang je één of meerdere keren het medicijn, vaak gecombineerd met muziek. Je wordt door de chants en het medicijn mee op reis genomen door jezelf. Vaak wordt er een aantal maal geblazen.

Ook in Nederland zie je steeds meer rapé ceremonies die gecombineerd worden met het drinken van cacao, klankschalen, wierook en meer toeters en bellen. Of zelfs rapé na een ijsbad. Dit zijn typische voorbeelden van westerlingen die hier een eigen draai aan geven. In de jungle zijn rapé ceremonies rechttoe rechtaan. Jij die het medicijn ontvangt, heilige chants en het medicijn dat door jou heen werkt.

Het is belangrijk dat je weet wat je doet. Indien iemand niet opgeleid is of niet weet wat hij doet, kan hij de ander ernstig ziek maken. Het is een energetische uitwisseling, die verder gaat dan het oog. Hoe meer plant diëten deze persoon gedaan heeft, hoe krachtiger en gerichter hij kan blazen. Het lijkt makkelijk om wat as bij iemand naar binnen te blazen, maar het is een studie van jaren.

Mocht je interesse gewekt zijn na dit artikel. Wees dan van harte welkom op mijn Sacred Healing Ceremonies. Geheel volgens traditionele wijze van de Huni Kuin. Ik werk met mijn eigen medicijn, gemaakt in de jungle met de beste sjamanen. Ook ben ik officieel ingewijd in de stam, heb meerdere plant diëten volbracht en heb toestemming om met het medicijn te werken. Tijdens de ceremonies wordt er enkel en alleen gewerkt met traditionele chants.

Over de schrijver
Spreker, bestselling auteur, podcaster en avontier die inheemse wijsheden combineert met hands-on persoonlijk leiderschap.

Een verhaal over innerlijke vrede

Op zoek naar antwoorden beschrijft het verhaal van een Nederlandse zakenman, die nadat hij alles verloor, op mysterieuze wijze door het leven naar een inheemse stam in de Amazone wordt geleid. Het stamhoofd laat hem deelnemen aan een eeuwenoud ritueel dat de inheemsen gebruiken om hun ziel te reinigen. Tijdens deze zware beproeving, waarbij hij veertig dagen lang in de heilige ruimte moet verblijven, komt hij zijn eigen demonen onder ogen. De auteur kreeg de opdracht om zijn lessen en inzichten te delen met de wereld. Het resultaat hiervan is dit boek.


Download gratis een sneak preview van de eerste 2 hoofdstukken

50%
Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct de eerste 2 hoofdstukken
+ nog extra bonussen en unieke content uit het boek..!
Krijg direct toegang