Vier vragen die de inhoud van je marketing zouden moeten bepalen.
Marketing heeft vandaag de dag een vieze smaak in de mond bij zowel consumenten als ondernemers. De reden daarvoor is simpel. Je wordt overal doodgegooid met slechte marketing die je heel duidelijk iets aan wil smeren. Het voelt een beetje als dat krantenverkopertje in dat rode jasje op het station. Je loopt rustig door de stad. Je apenbrein ziet het rode nylonjasje van honderd meter afstand en denkt direct; gevaar, ik heb hier geen zin in. De winkelstraat dwingt je om langs ze te open. Als hyena’s die naar hun loerende prooi kijken proberen ze contact te maken. Je voelt dat ze kijken maar besluit om niet terug te kijken. Je blik gaat dwars langs ze heen.
‘Meneer, leest u wel eens een krant?’ vraagt de 19-jarige student die met één dag simpele sales training het gesprek met je weet aan te knopen op een ‘natuurlijke’ manier. ‘Nee, dank je,’ antwoord je geïrriteerd en afwimpelend. ‘Vind u het niet belangrijk wat er in de wereld gebeurd?’ Roept hij na terwijl jij zucht en niet meer reageert. Terwijl je eigen zou willen reageren met ‘Dude, SEEK LIFE ELSEWHERE!’
Wat is de les voor jou als ondernemer? Wees niet dat krantverkopertje met rode jas. Niet leuk voor jouzelf en al helemaal niet voor je klanten. Jij staat letterlijk te bedelen of mensen iets van je willen kopen en je klanten vinden je irritant. Je wilt ze iets aansmeren, niets meer, niets minder. Veel ondernemers zien marketing als een product verkopen. Logisch want dat is wat continue gebeurd in alle bladen, magazines en advertenties. Bekijk het eens vanuit het oogput waar de klant met je bewandelt van eerste kennismaking tot de uiteindelijke verkoop.
Wat is dan wel goede marketing?
Dat is marketing die je een goed gevoel geeft omdat het jou aanspreekt en lijkt te begrijpen waar je mee te maken hebt. Het helpt je bij het behalen van je dromen. Het heeft de oplossing voor je pijn en het lijkt exact te zijn wat jij nodig hebt.
Dat klinkt simpel en dat is het ook.
Vorig jaar was ik op een groots Amerikaans evenement in waar ik €3000,- betaalde om aanwezig te mogen zijn. Daar leerde ik heel veel over marketing en één van de nuggets die ik daar ontving was de volgende.
Vier vragen waar je complete marketing omheen zou moeten draaien.
- Wat zijn je dromen en ambities? Dit is wat de klant eigenlijk wil. Hoewel je dit niet als product kan verkopen. Kan je wel een methode verkopen dat hier aan bijdraagt of de weg hier naar toe een stuk makkelijker maakt.
2. Wat zijn je problemen / obstakels die tegenhouden om dat te bereiken? Dit is het pijnpunt. Jij moet hier de oplossing tegen bieden. Jouw ervaring, systeem of wat je ook verkoopt moet ervoor zorgen dat je de pijn wegneemt of weghaalt.
3. Wat heb je eerder geprobeerd? Waarom lukte dit wel of niet. Hierin laat je zien dat je hem begrijpt. Dat je weet wat er in hem omgaat, hoe lastig het kan zijn en waar hij enthousiast over is. Je spreekt letterlijk zijn taal.
4. Wat denk je dat je moet doen om je succes te verdubbelen? Het is belangrijk dat je deze vraag stelt met het dik gedrukte woord. Waarom? Omdat iemand dan zelf gaat nadenken wat hij nodig heeft. Diep van binnen weet iedereen wat hij moet doen. Ze willen alleen een product hebben dat ze hierbij helpt. We zijn op zoek naar gemak en ontzorging.
Hoe vertalen we dit naar goede marketing ofwel ‘Copywriting’?
Stel dat je 100 klanten in kaart hebt gebracht en dit waren de top drie antwoorden per vraag. Belangrijk: Jij moet een top tien maken! Dit is slechts een fictief voorbeeld.
- Wat zijn je dromen en ambities?
- Een miljoenenbedrijf bouwen.
- Financieel vrij.
- Gelukkig zijn.
2. Wat zijn je problemen / obstakels die tegenhouden om dat te bereiken?
- Geen focus
- Niet de juiste mensen om mij heen.
- Te weinig geld.
3. Wat heb je eerder geprobeerd? Waarom lukte dit wel of niet.
- The Four Hour Workweek van Tim Ferris, lukte niet om te implementeren.
- Coach gehad maar die had niet de juiste kennis, dus gestopt.
- Heb dure training gevolgd social media
4. Wat denk je dat je moet doen om je succes te verdubbelen?
- Dat ik helder moet weten wat ik wil.
- Hulp van iemand die me kan helpen.
- Meer richten op sales.
Voorbeelden van uitingen in de praktijk. 1. Social media voorbeeld op Instagram.
2. Voorbeeld van een email.
-------
Hey John, (die van John Doe)
Met de four Hour workweek bouw je geen miljoenenbusiness. Ik heb het zelf geprobeerd en ondervonden. Een miljoenenbedrijf oprichten lijkt iedere ondernemer zijn droom. Althans, dat vertelde het meerendeel van de deelnemers in een onlangs gegeven workshop. Ze willen vrijheid, meer geld en succes.
Iedereen wil het. Maar het lukt slechts weinigen. Waarom kan je niet de dingen doen die je wilt? Het antwoord is vaak ‘te weinig’ omzet. Dan is meestal de oplossing; keiharde focus op sales.
Meer sales is meer omzet. Meer omzet is meer geld. Meer geld is meer mogelijkheden. Maar als dat geld binnenkomt is het verstandig om hier een plan voor te hebben. ‘Gewoon geld op de rekening’ is geen plan en een garantie dat het opgaat.
Je wilt een strategisch financieel plan hebben. Correct? Bijzonder dat vrijwel niemand hier aandacht aan besteed. Een boekhouder is geen winstadviseur en je oom die de belasting doet al helemaal niet. Een miljoenenbedrijf bouwen is een kunst en daar heb je een financieel coach voor nodig.
Dat regelen wij in één middag met een professional van Profit First. Een wereldwijd gerenoveerde methode die je vanaf dag één winst laat draaien. Samen zullen we dan jouw persoonlijke casus doorkijken. Want laten we eerlijk zijn. Dat miljoenenbedrijf hoeft er niet morgen te zijn toch?` Maar winst draaien en vrijheid wil je direct...
Interesse in dat? Op xx januari staat een nieuwe Tribeleaders in Business masterclass.
Groet, Wiggert
--------- 3. Voorbeeld van een post op LinkedIn
Je hebt nu drie voorbeelden gezien waarin deze vraagstukken van de klant beantwoord, bevestigt of onderwezen worden. Ze leren iets, ze lezen herkenning en ze worden getriggerd. Hun pijn kan opgelost worden. Dat is marketing.
Wat kan jij direct doen?
Download dit formulier. Neem eens een paar dagen de tijd om dit diep door te denken. Maak een top tien antwoorden voor iedere vraag. Je kan deze zelf invullen als je nog niet zoveel klanten hebt. Let op dat je dit invult alsof jij de klant bent. Je moet de wereld bekijken door hun ogen. Heb je een batterij volgers of bestaande klanten? Vraag het ze in een enquete! Of stel deze standaard in een kennismaking of sales gesprek. De antwoorden geven exact weer waar de klant op zit te wachten. Deze antwoorden zijn de basis voor ieder blog, youtube filmpje, advertentie, Instagram story en alles waarin je probeert te verkopen.
Geef waarde, educatie, methodes, hulp, best practises, etc. Maak de klant beter. En dan het liefst in wat hij wil horen en waar hij behoefte aan heeft.
Succes! Wiggert PS. Wil je verder met mij in deze materie duiken? Geef je op voor de Tweedaagse Tribe Leaders in Business. Persoonlijk Leiderschap, Finance en Marketing.